Eerste Metakids Obstacle Race groot succes

Wat was het een feest! Ruim 400 deelnemers overwonnen gisteren op het strand van Noordwijk obstakels voor kinderen met een metabole ziekte. Het was keihard bikkelen, vooral door het mulle zand. ‘Als je ziet wat een metabole ziekte met een gezin doet, wil je wel in actie komen.’

Om 11:00 uur is de aftrap van de eerste wave. Aan de start staat team Olivier, een groep van 92 vrienden en kennissen van Seth en Ditta uit Amersfoort. Het filmpje waarin zij vertellen over het verlies van hun zoontje Olivier maakte de afgelopen weken veel indruk online. Vader Seth: “Het is zo belangrijk dat er een behandeling komt voor kinderen met een metabole ziekte, daarom doen wij vandaag mee.” Samen met Metakids-directeur Nathalie Michielsens-Grasso maken zij die ochtend bekend dat met de eerste Obstacle Race maar liefst 57.477 euro is opgehaald voor onderzoek naar metabole ziekten. Het totaalbedrag blijkt uiteindelijk zelfs 71.477 euro. Nathalie Michielsens-Grasso: “Dat is fantastisch. Deze race zorgt bovendien voor meer bekendheid. We hebben die bekendheid nodig om nog meer geld op te halen en behandeling te vinden voor alle metabole ziekten.” 

Vervolgens klinkt elke 20 minuten een nieuwe startschot voor teams die allen door het stof (lees: zand) gingen. Klimmend, klauterend en kruipend trokken ze over het strand van Noordwijk, aangemoedigd door vele vrijwilligers en toeschouwers. Ze konden kiezen voor de 2 kilometer Mini Race, 6 kilometer Mega Race of de 12 kilometer Extreme Race. “De hindernissen zijn niet extreem, maar dat mulle zand maakt het echt pittig”, zegt obstakelbouwer Onno Heezen. Dat is te zien aan de deelnemers. Puffend en steunend komen ze soms over obstakels. Bij de Apenhang schreeuwen de vrijwilligers de deelnemers door het obstakel heen. “Het is inderdaad zwaar”, zegt deelneemster Karin. “Maar we weten waar we het voor doen, want vrienden van ons hebben een kind met een metabole ziekte. We zien hoe zwaar dat is.”  

Ook Eelke, Simone en Tom de Blouw hebben dat beetje zweten er wel voor over. Eelke: “Wij kennen Seth en Ditta en doen daarom mee. Als je hun verhaal hoort, dan wil je wel in actie komen. Wat zo’n verlies doet met een gezin is enorm. Ik vond het ook heftig omdat ik daarvoor nog nooit van metabole ziekten gehoord had. Dat moet echt veranderen.” Het gigantische team rondom de ouders van de overleden Olivier haalt samen meer dan 23.000 euro op.  

Het wordt een dag met een lach en een traan. Emotioneel soms, vanwege de zware inspanning, maar ook vanwege de kinderen met een metabole ziekte die komen kijken. De familie van Vera doet mee, Carmen en haar zusje Dauphine komen met hun ouders aanmoedigen, Maud doet mee met haar ouders en broer, team Morrison komt met een grote groep over de finish en ook Sam en Isa overwinnen obstakels. Annemiek de Nijs kent Morrison en is vrijwilliger. “Die bleken ook hard nodig te zijn”, zegt ze. En terwijl ze nog wat renners juichend begroet: “Het is een superleuk event en de sfeer is fantastisch. Omdat ik Morisson ken, gaat dit doel mij aan het hart. Het is zo onbekend en hopelijk draagt deze race bij aan meer aandacht voor metabole ziekten.” 

Gelachen wordt er ook genoeg. Zo schreeuwt een jongetje van een jaar of 8 juichend: “Ik ben echt veel sneller dan mijn ouders, zij kunnen er niets van.” Een paar minuten later volgen de ouders, zichzelf voortslepend door het mulle zand. De vader, moeizaam glimlachend: “Het gaat goed, hoor.”  

Bij de finish krijgt iedereen een medaille, als dank voor hun inzet en doorzettingsvermogen. Bij de cafeetjes van Beachclub Nederzandt wordt nog lang na-geborreld. Nathalie Michielsens-Grasso: “Het was een geweldig succes en we zijn heel dankbaar voor al die mensen die zich hebben ingezet vandaag. De bijna 100 vrijwilligers, de 400 deelnemers en al die donateurs. Dankzij hen zijn metabole ziekten echt weer een stukje bekender geworden. 

Speciale dank gaat verder uit naar mede-organisator Emolife, de bedrijventeams van SpaSereen, Savills en DXC Technology, Tikkie voor de shirtsponsoring, Jumbo voor bananen, Vita Supermarkt voor de appels, Albert Heijn voor de mueslirepen, de fotografen en Beachclub Nederzandt die hun locatie volledig ter beschikking stelde.